Primjena kognitivne psihologije u bibliotekarstvu – multimedija : rezultati primjene u praksi

Vaska Sotirov-Đukić

Abstract

Istraživanja kognitivne psihologije na području računara i multimedije su od posebnog značaja za bibliotekare, te je u radu iznesen kratak pregled nekih osnovnih rezultata i postavki, kao i pravila oblikovanja multimedijalnih poruka u skladu sa kognitivnim procesima učenja kod čovjeka. U drugom dijelu rada je istaknuto na koji se način multimedija primjenjuje u bibliotekama i nove tehnološke mogućnosti koje se otvaraju. Na kraju su dati primjeri iz prakse i linkovi do mjesta na kojima se mogu vidjeti primjene nekih od novih usluga i multimedijalnih sadržaja.

-----------------------------------------------------------

Application of cognitive psychology in librarianship – multimedia : Results of Application in Practice

Researches related to application of cognitive psychology in the field of computers and multimedia are particularly important for librarians. Short overview of some basic results and rules for multimedia message formatting in accordance with cognitive learning processes are presented in the article. In the second part the focus is on new technological possibilities and methods of multimedia application in libraries. The examples from practice and links to the pages on which implementation of some new services and multimedia content can be seen are presented at the end of article.

Keywords

multimedija; multimedijalno učenje; kognitivna psihologija; kognitivni procesi; multimedijalna poruka; interaktivnost; doživotno učenje; virtuelne biblioteke; multimedia; multimedial learning; cognitive psychology; cognitive processes; multimedia message

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.