Želimo li kvalitet ili kvantitet usluga bibliotečko-informacionog sistema Univerziteta u Sarajevu u okviru sadržajne obrade?

Emina Kešan Tolomanoski

Abstract

Rad predstavlja jedan osvrt šta to zapravo podrazumijeva obrazovanje i da li okvir obrazovanja ovakvog kakvo jeste doprinosi pojedincu ili sistemu. Koliko smo to taoci vladajućeg ekonomsko-političkog sistema u kojem obrazovanje podliježe modelu poduzetništva gdje je profit jedini cilj. Sistem neizmjerno voli riječ ‘kvantitet’ te upravo kroz taj aspekt ‘kvantiteta’ rad posmatra ulogu visokoškolskog informacijskog stručnjaka danas. U radu se predstavlja i ukazuje na neizmjernu važnost sadržajne obrade dokumenta kao jednog od vodećih primjera da li mi doprinosimo kvalitetu ili kvantitetu. Sadržajna obrada dokumenta direktno utiče na bibliotečko-informacione usluge koje pokazuju uspješnost rada bibliotečko-informacionog centra. Naravno da vrednovanje rada bibliotečko-informacionog centra podrazumijeva mnoge segmente, ali šta znači broj korisnika, broj svezaka u fondu i broj pruženih informacija. U današnjem vremenu ICT-e koje je iznjedrilo raznovrsne izvore informacija prilično je jasno da su nositelji znanja tu da bi se koristili, a ne skladištili. Tako da rad upućuje na koji način sadržajna obrada dokumenta utiče na korištenje bibliotečkih kolekcija, a ne njihovo skladištenje i isključivo kvantitativno prezentiranje.

-------------------------------------------------------

Do we wish quality or quantity services in the library information system of University of Sarajevo in the frame of subject analysis cataloguing?

The paper presents one review what education implies and whether the frame of education as it is, contribute to an individual or the system. How much are we the hostages of the ruling economic-political system in which education is subject to a model of entrepreneurship where profit is the only goal? The system immensely loves the word ‘quantity’, and through this aspect of ‘quantity’, work observes the role of higher education information expert today. The paper presents and indicates the immense importance of subject analysis of the document processing as one of the leading examples if we contribute to the quality or quantity. Document content processing directly affects the higher education library information services and points to the success of library-information system. Of course, that evaluation of library-information center implies many segments, but what does the number of users, number of volumes in the fund and the number of the information provided mean? In today’s era of ICT, which brought out many sources of information, we can say: bearers of knowledge are there to be used and not to be stored. Paper indicates how document content analysis affects the use of library collection and not their storing and solely quantitative presentation.


Keywords

obrazovanje; visokoškolsko obrazovanje; visokoškolske biblioteke; kritičko bibliotekarstvo; informacijski stručnjaci; sadržajna obrada dokumenta; kvalitet; kvantitet; uspješnost rada biblioteke; pokazatelji uspješnosti poslovanja; korisnici

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.